Saturday, November 3, 2007

الحزن اللي بيهون بعده اي حزن

الموت
الموت في حد ذاته ليس مبعث الحزن ولكنه الفراق
احنا كل يوم بنسمع عن فلان مات وفلانة توفيت ودا شاب قتل ودا طفل
قتله المرض او حادث او اي سبب تعددت الاسباب والموت واحد
كل دا موت بنسمع و نترحم ونقول دا عمره ودا قضاء ربنا
ولو حد حكى لنا عن رد فعل اهل الفقيد وما فيه من رفض لما حدث
غالبيتنا يستنكر ونقول دا قضاء ربنا هو يعني كان هايخلد
الموت
في شكله الاخر موت الاقرباء والمعارف والاصدقاء له وقع آخر
له وقع مؤلم جدا في النفس ليس للموت ولكن لكون الموت هو سبب الفراق
نشعر بحزن بداخلنا يعتصر القلوب
انه قضاء الله ولكل اجل كتاب
ولكن الفراق صعب جدا ومحزن جدا والحزن ليس بمعصية
طالما انه لا يتعارض مع الايمان بالمولى عز وجل
ولكن حزن الموت درجات تتفاوت حسب قوة العلاقة بين الاشخاص
وهناك اشخاص في حياتنا بعد موتهم نبلغ اقصى درجات الحزن
حزن يترك القلب جريحا بجرح غائر مؤلم المه اقوى من اي الم اخر
مهما كانت حداثته فالمرء لايشعر بذلك الالم قويا لان لديه الم اخر طاغي
سكن قلبه
هذا هو حالي بعد موت ابي رحمه الله واحسن مثواه هو وجميع موتى المسلمين
جميعا ان شاء الله
بعد موته اصبحت لا احزن حزنا قاتلا اصبح تأثري بما هو محزن
متمثلا في احياء جرحي الذي اوقفت نزفه سريعا و احكمت رباطه
وتأقلمت سريعا سريعا مع حياتي
وتناسيت تماما ان ابي مات
نعم هو غير متواجد ولكن لا افكر في سبب غيابه
لا اقترب من تلك المنطقة ونتحدث عنه كثيرا واترحم عليه وادعو له
ولكن بشكل او باخر محوت من ذاكرتي معظم ذكريات فترة مرضه
ويوم وفاته لا اقترب منه
حتى الان اوشك اليوم ان يعرض نفسه امامي فتجاوزته سريعا
اشعر ان هذا شيء غريب جدا مني
يوم العيد صباحا بعد ان عدت من صلاة العيد من الخلاء انا وزوجات اخي
قابلتني امي وكنت متجهة لباب غرفتي لانام
لانني كنت مستيقظة منذ الامس وتسائلت ألن تأتي لتزوري ابوكي
وكانت في عيونها نظرة عتاب لانني لا ازوره ابدا
ولم أشأ ان ارد طلبها فذهبت معها وطوال الطريق اداعبها وامزح معها
وتعرفني على بعض المنازل نسيتها لعدم مروري من ذلك الطريق منذ زمن الطفولة
ومررت على الكتاب الذي كنت اذهب اليه صغيرة
ووصلنا المقابر
ووصلت لقبر ابي وجدت زوجة احد اعمامي امام قبر زوجها سلمت عليها
ووقفت انظر للقبر الذي يرقد فيه ابي
وبدات ادعو لابي
وانا غير قادرة على استيعاب ان ابي يرقد داخل هذا القبر
وغلبني بكائي
وانا على حالي هذا وجدت صوت يناديني
يللا علشان تروحي
لم اكد ان اقف بضع دقائق وكان عمي الذي لم يرى جدي وكان ابي هو الاب له
لم اعارضه هو سمع صوت بكائي فلم يسمح لي بالتواجد وصحبته وانا ما زلت اتمتم بادعيتي وسورة الفاتحة وجدته أيضا عيونه دامية من كثرة البكاء
هل طبيعي ان اتناسي موت ابي وان اتعايش بشكل طبيعي مع عدم تواجده وغيابه
ولكن بعد موته اصبح تأثري لموت الآخرين ليس كسابق عهده
حتى من هم على علاقة بي انني احزن لهم ولذويهم ولكن
وكانما موت ابي أطفأ نار الحزن عندي وتركها نارا خامدة تحت الرماد
كي تستعر السنة لهيبها فهي في حاجة الي ما هو في قوة ما اخمدها
واصبحت متأكدة وعلى يقين مما قد يلهبها مرة اخرى
ان كان مقدرا لي معايشة وقوعه
منذ فترة طويلة جدا جدا لم اكتب هكذا
وبرغم ان بداخلي الكثير لاكتبه فلسوف اتوقف الان وسأكمل في وقت آخر
يبدوا ان هنا سيكون بديلا لأجنداتي

33 comments:

MAKSOFA said...

الموت علينا حق
الا أننا كبشر لا نستطيع تحمل فراق الأحبه ، لكن النسيان هو نعمه أنعم بها علينا الله سبحانه وتعالي ، والنسيان الذي أقصده هنا لايعني أن ننسي من نحبهم برحيلهم عنا ونخلعهم أو نمحوهم من ذاكرتنا ، ولكن مع الأيام والسنوات وأنشغالنا في الحياه يصبرنا الله عز وجل وتهدأ نفوسنا فنستطيع تجاوز الألم
لكن يظلوا هم بداخلنا نترحم عليهم ونقرأ لهم الفاتحه وندعو لهم بالمغفره

ما علينا said...

MAKSOFA

ونعم بالله

فعلا احنا كبشر خلقنا ضعفاء جدا
ومصاب الفراق بيكون صعب ببشاعة

وانا ادعو الله ان ينعم على بالصبر
الداخلي

وليس ما انا فيه من هروب

جزاك الله كل خير


انا سعية جدا جدا بزيارتك
عندي وتعليقي

اتمنى انها ما تكونش اخر مرة
بجد سعدت بزيارتك جدا
والله اعلم بما في قلبي

Doba said...

تجربة المرور بالموت تجربة صعبة جدا وخاصة المقابر وزيارتها ولكنها تذكرة ولكن تترك مرارة وألم

ارجو الا تفتح نيران ألمك وحزنك مرة أخرى ولكن الموت ما هو الا مكتوب وجميعنا ودائع الله فى الارض

عندى سؤال ليكى ولو تسمحى وتقدرى ابقى رديلى عليه فى التعليق او على ايميلى الشخصى

hebacanon@hotmail.com

انا قريت فى بوست ليكى انك منتقبة
انا قريت كتير فى الموضوع والى الآن انا غير مقتعة بالموضوع

هل ممكن أعرف رأيك مفصل فى الموضوع ده
لانى لو اقتنعت حقيقى هنفذه بس انا عاوزة حجة قوية مش مجرد آراء واختلافات على أقوال الرسول ومن بعده

منتظرة ردك

اشكرك مقدما
هبة

أبوسويلم said...

اولا اشكرك على الشكل الجديد للمدونة
وبصراحة شكل جميل جدا
ثانيا
الموت اكبر تجربة قد يمر بها الانسان فى وقت وفى اى مكان
هو الحقيقة الوحيدة لتى يجمع عليها الانس كلهم مؤمنهم وكافرهم
صحيح ان فراق الاحبة صعب جدا
لكن الحياة لاتتوقف عند موت عزيز مهما كان قدره
والا لتوقفت عند موت الرسول صلى الله عليه وسلم
على فكرة ان مش باواسيك بكلامى ده على قد ما انا باذكر حقائق
ثم انه مش عيب اطلاقا ان الواحد يحاول تجنب تذكر ما يعرف انه سيسبب له الشعور بالام او الضيق او الحزن
سنة الله فى الكون
ارحام تدفع وارض تبلع
والناس كلهم سواسية فى ذلك
وانما يوفى الصابرون اجرهم بغير حساب
ثالثا احييك على نشرك للتدويتة دى
واعتقد انك هتفهمينى
وارجو انها تكون ساعدتك ولو قليلا
واخيرا
اعذرينى على تاخرى عليك
رحم الله والدك واسكنه فسيح جناته
وموتى المسلمين
والسلام

am i kind said...

مش عارفة اقولك ايه
ربنا يصبرك ويرحم والدك ويرحم اموات المسلمين اجمعين
===============================
خليكي دايما فاكرة الذكريات الجميلة لولدك وادعي ليه علطول هتحسي انه لسه عايش جواكي وساعتها مش هتحسي بالم الفراق وبعدين ماهي دي سنة الحياة
اللي ربنا اخترها واكيد لو طلبتي منه يصبرك هيستجيب لدعاكي......انا هدعيلك وانا بصلي
=============================
ياريت مطوليش وتطمنينا عليكي

ما علينا said...

عزيزتي هبة

والله العظيم كتبت ردي على سؤالك امبارح

وضغطت بابلش
بس الجهاز فصل مني

وانا حاليا فضلت اخبط فيه واضغط كروته وراماته

المهم ربنا يسهل والحق اقولك ردي مؤقتا بشكل مختصر


النقاب انا لبسته في الاساس
لاني مقتنعة بيه نفسيا وحباه جدا
باحس فيه براحة نفسية فوق الوصف

غير كدا
انا فعلا وربنا يعلم عندي قناعة تامة
ان النقاب فرض

و قناعتي دي مبعثها

الآية رقم 59من سورة الاحزاب
انا كنت كاتبها امبارح

المهم
الاية فيها امر بادناء الجلابيب
والامر عام لنساء النبي عليه افضل الصلاة والسلام
وبناته
ونساء المؤمنين

والتعليل بقى
ادنى ان يعرفن
فلا يؤذين

يعني يجب ادناء الجلابيب
حتى لا نُعرف ولا نُؤذي

طيب هي المعرفة بتكون ازاي
مش من الوجه

يعني المعنى هنا اننا نغطي وجوهنا
علشان ما حدش يعرفنا
ونتجنب الاذي
بكل اشكاله

وفي سورة النور
الاية
رقم 31خاصة بالحجاب
حضرتك اقري القرىن و اقري تفسيره


وكمان الروايات عن السيدة عائشة رضي الله عنها
انهم عندما كانوا في الحرم ويمر بيهم الركب

كانوا يسترون وجوههم
حتى اذا تجاوزوهم
كشفوا الوجوه

وفي اية صريحة
ان التعامل بين الرجل والمرأة يكون من وراء حجاب
وان ذلك اطهر للقلوب


لذلك اختى
انا على يثين ان النقاب فرض
لكن اصدقك القول

انا على يقين من هذا منذ زمن

ولكنني ايضا
ارتديت النقاب حبا في النقاب
ورغبة في الحالة النفسية
التي استمتعت بها بعد ارتدائي له

وان شاء الله
اقوم ببحث دقيق واشمل
وارسله لك اختى


هذا هو ما استطيع
ان اقوله اختى
والله اعلم

انا انما اعرض وجهة نظري الشخصية
وليست فتوى او رأي اناهض به اراء العلماء


والله اعلم

ربنا يهدينا جميعا للخير


تحياتي لك اختى الحبيبة

الحق اعمل بابلش بقى

ربنا يستر

Doba said...

اشكرك واسفة حقيقى تعبتك مرتين
بس بجد أفدتينى

اشكرك حقيقى
هبة

Casper said...

البقاء لله

وأدعو الله أن يمن عليك بنعمة الصبر , فنحن البشر ضعفاء دائما أمام المصائب

وخصوصا عندما نضطر الى تذكرها

وفقك الله دائما لما فيه الخير والراحة

klmat said...

كلامك مؤثر جدا
ربنا يرحم والدك ويجغل مثواه الجنه

وربنا يديكى الصحه وطول العمر
ويزيدك علم وحكمه
سلامى

abo salah said...

بعد السلام عليكم

رحمة الله علي والدك .. وجعل الله مثواه الجنة

الموت صعب
خاصة لو موت احد الوالدين
رأيت حزن الفراق هذا في عيني أمي عند وفاة جدي
ورأيته في عين أبي عند وفاة جدي الأخر


من اكبر نعم الله علينا نعمة النسيان
عشان لو فضل الحزن مسيطر علينا مش هنعرف نعيش

رزقك الله الصبر والسلوان

تحياتي

MAKSOFA said...

تعرفي انا قريت البوست ده تاني النهارده وتذكرت والدي رحمه الله ، وقد مات وأنا كبيره ، وكنت معروفه في العائله بدلوعه أبوها ، وعندما أشتد عليه المرض طلب من أخي الأكبر أن يخبروني أنه يريد أن يراني ، فعقدت العزم انا واخي الأصغر للعوده الي مصر بناء علي رغبه والدنا حتي نراه وكانت روحه متعلقه برؤيتي وعندما رأني أفقاق من غيبوبته وقال لي انا قلت لهم انا عايز اشوف بنتي منهم لله طولوا عليه المده ، وراح بعدها في غيبوبه الموت ، وكنت كلما أتحدث بجواره يلتفت الي وهو مغيب ، حتي أن أمي طلبت مني أن اخرج من الغرفه لأن روحه معلقه في ، وبالفعل مات بعد عده دقائق من خروجي من الغرفه ، بعدها دخلت فشاهدت والدي ذلك الرجل القوي والحنون نائما علي ظهره ومصفر الوجه فحضنته وقبلته ، ولم أصدق أنه قد مات بالفعل ، فكم كان رجلا يحب الحياه مقبلا عليها وبدأت في البكاء بعد ان جذبتي والدتي بعيدا عنه وطلبت مني الا أقبله لأن من يقبل الميت يصاب بداء النسيان ، وكنت لا أصدق قولها ، الا أنني بالفعل أعاني الآن من هذا الموضوع بل أنني أحيانا أشعر بالضيق وأعتقد أنني ربما مصابه ببوادر الزهايمر
رحم الله امواتنا واموات المسلمين جميعا

السـيد شبـل said...

قبل ان استرسل فى حديثى انا رديت ع التساؤلات اللى انت كتبتهيهالى ع المدونة بتاعتى واتمنى تقريها
------------------------------------
فى حاجة ارجو انه يتسع صدرك لتسمعيها منى
قد لا يبدو داعى ان اذكرها... لا اعلم ولكننى ساقول
--------------------------------------
ألم تلحظى التشابه الفكرى الشديد بيننا وانا قسم بمن خلقنى ويرزقنى هذه هى المرة الاولى لدخولى على مدونتك..
نفس اختيار الشكل
نفس اختيار الاسم ولو انى كنت اقدر منك ف التعبير عن نفسى بلا اسم وكتبت قلت ده ليه اتمنى تقريه هتلاقيه ف اخر المدونة
لكن الشىء الاغرب من ده
------------------------------------
هو ان والدى قد توفى ايضا واقسم بالله اننى قد شعرت بمثل ما شعرت به
اهمها هى فعلا ادراكى للموت بشكل مختلف وعدم احساسى بالحزن" انا مش عبر عن الفكرة دى انت عبرتى عنها كويس"
والموقف بتاع المقابر ده حصل معايا بالضبط لكنى لم ابكى لانى لا ابكى ولا تسالينى لماذا؟ ولاوجود لعمى بل وجد اخرين ممن يعدون فى منزلة اعمامى,, ولكنى اتماسك دائما
--------------------------------
اتشعرين بفراق والدك من الا ساس.. الا تستغربين ترديد قول " الله يرحمه" الاتشعرين انك لست فى حاجه الى قولها وانه بشكل او باخر موت لكنه من نوع مختلف
الا تشعرين بعدم الرغبة من الاساس فى زيارة المقابر
الاتشعرين ان الكل بيمثل انه زعلان لكن انت الوحيدة اللى بتحسى انك " اتزلزلتى" من مكانك بجد
------------------------------------
الم تتاثرى او تتاملى " انا اسف انى هتكلم عن فيلم انا عارف اناده ممكن يعنى يضايقك".. لكنك الم تندهشىمن لدور حنان ترك فى فيلم " منتهى اللذة"
الم تتمنى الموت مثلها ؟ الم تفكرى به جديا؟
----------------------------------
لقد ذكرتى ان والدك كان مريضا الم تحاولى شطب صورة المرض من ذاكرتك لانه ربما كان فيها ضعيفا وحاولتى ان تتذكريه قويا
-----------------------------------
انا عارف انى طولت لكنى اشعر انى لم استطع التعبير ولا اعتذر على الاطالة

السـيد شبـل said...

ربما لا يليق انا اترك ايميلى لكنى ساتركه
freesaiko2006012@yahoo.com

السـيد شبـل said...

انت اللى حاولتى تشيتى معايا؟

ما علينا said...

أبو سويلم

اي خدمة يا غالي
وبعدين انت عارف ان
التصميم دا
انا اعشقه جدا

وطبعا فاهمة قصدك
انا كمان اتمنى ان هذه التدوينة ومثيلاتها تساعدني

ربنا يرحم موتانا جميعا

واسفه جدا على التاخير
لكن الموضوع دا الرد عليه بيبقى صعب شوية

واعتقد انك فاهمني

ما علينا said...

am i kind

ما تقوليش حاجة يا قمر

دا قضاء ربنا
وانا فعلا باحاول اني أتأقلم مع الوضع بشكل افضل من كدا


وطمنينا انت عليكي

ما علينا said...

Doba


هبة

اتمنى فعلا اكون افدتك
ومفيش اي تعب

انا تحت امرك

ما علينا said...

Casper

جزاك الله كل الخير

واتمنى فعلا
ان ربنا يمن على بنعمة الصبر الداخلي


سعيدة جدا بمرورك

ما علينا said...

klmat


اللهم امين
ربنا يجعل مثوى جميع موتى المسلمين الجنة ان شاء الله

ويرحم احياءهم


متشكرة جدا على رقيق كلامك

الحزن على الاب والام
احساس رهيب

ربنا يعافيكي يا رب من اي احساس حزن
ويبهج قلبك دائما

ما علينا said...

abo salah

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته


فعلا فراقهم صعب جدا يا احمد

والنسيان فعلا نعمة
لكن للي ينسى

احنا مش بننسى لكن بنتأقلم
او تقدر تقول بنتكيف مع عدم وجودهم

لكن كل انسان بيتكيف بطريقته

ربنا يصبرنا جميعا

ويرحم جميع المسلمين احياء واموات

ما علينا said...

MAKSOFA


احزنني تعليقك كثيرا
لانني احسست انني كنت سببا في لجظة حزن لكي


وما ذكرتيه عن ايام والدك الاخيرة
حزت في نفسي كثيرا

وحزنت له
وكدت اراه وهو متلهف عليك

كما احيت كلماتي ذكرياتك

كلماتك ايقظت ما احاول دفنه من مشاهد
صاحبتني في ايام ابي الاخيرة


ادعوا الله ان يسكنهم فسيح جناته
ويعفر لهم ويرحمهم هم وجميع موتانا

ما علينا said...

السيد شبل

قبل ردي هذا
قرأت ردك على تعليقي

حتى دون ان تطلب او تعلق
انا اهتم دائما ان اعرف ردود الناس على تعليقي فهذا يتيح لي مجال اكبر لفهم
من امامي
___________________________

وقبل ان تذكرني او تلفت نظري فقد لاحظت فعلا خاصة الاسم وتعليلك له فلقد قرأته فأول شيء أقرأه في اي مدون
هو كلام الشخص عن نفسه فهو يعكس جزئية كبيرة جدا من التركيبة

وشكل المدونة فحدث ولا حرج
انا اعشق هذا الشكل
ولي مدونة أساسية كانت بنفس التصميم في البداية ولكني اضطررت للتغيير نظرا لعدم توافق بعض الاضافات التي اضفتها
______________________________


اما عن الموت
انت تقول انني عبرت افضل منك
ولكنني اجدك قد فقتني دقة في تعليقك
ولمست نقاط ربما حاولت انا ان اتحدث عنها ولكني وجدت كلماتك اكثر دقة
في التعبير عما بداخلي

كلماتك الاتيه
كانك اقتطعتها من داخلي


اتشعرين بفراق والدك من الا ساس.. الا تستغربين ترديد قول " الله يرحمه" الاتشعرين انك لست فى حاجه الى قولها وانه بشكل او باخر موت لكنه من نوع مختلف
الا تشعرين بعدم الرغبة من الاساس فى زيارة المقابر
الاتشعرين ان الكل بيمثل انه زعلان لكن انت الوحيدة اللى بتحسى انك " اتزلزلتى" من مكانك بجد

فعلا اجد انني الوحيدة التى اصابني المصاب
ولكن من يراني او يعايشني فلا يشعر باي شيء ولا اي انعكاس ظاهري على


وحديثك عن الفيلم مناسب جدا ولا يضايقني

فلقد تأثرت جدا بما قدمه من علاقة بينها وبين والدها

ولكنني لم اتمنى الموت

انا
ان حاول عقلي التفكير في الموضوع من بعيد او قريب اقوم بعمل حظر عليه

فلا اتذكر ه مريضا او في لحظاته الاخيرة
وكما قلت اجد كلمة الله يرحمه تخرج مني
لمجرد الوجوب

ولا اتوقف عندها حتى لا يأتيني خيالي
بصورة قبر على ان اوقن ان ابي متوسده
وانه لم يبقى منه سوى التراب



دائما ان اردت الحديث عنه
اتحدث عنه قبل مرضه بزمان


وتلك التدوينة ترددت كثيرا قبل كتابتها

وكتبتها بعد مناقشة مع اصدقاء
نصحوني بان اكتب عن ابي عندما تواتيني القدرة

لعل هذا يخفف ما بداخلي

ولكني انا كما انا


موت ابي اخذ مني كل طاقة الحزن
فعدت لا احزن على احد


________________________________


مرة اخرى اؤكد لك انني لم احاول عمل شات معك

وكانت اول معرفة لي بك من خلال مدونتك
عندما تركت تعليقي


واتمنى
ان تتقبلني زائرة دائمة
ولا تشكو طول تعليقاتي
فهو داء في حب الاستفاضة والاطالة في توضيح أرائي

نظرا لما يشظهر منها من غرابة وشوذ احيانا
يحتاج الى توضيح مني


سانتظر زياراتك

السـيد شبـل said...

انا دلوقتى متاكد انك مش انت اللى شيتى معايا
وانا اسف انى من الاصل سالت السؤال ده
........
انا على فكرة بحب التعليقات الطويلة واتمنى ان ديه تفضل عادتك دايما
لانها بتحسسنى انك قريتى كلامى كويس والميتى بكل نقاطه
.............
وعلى فكرة دى عادتى انا كمان
.............
اتمنى اشوفلك بوست تانى قريب
-------------------
لانى بجد البوست الموجود ده تقريبا حفظته..
وف النهايه انا سعيد قوى بالتواصل اللى بيننا
--------------------
شكرا لاضافتك لمدونتى

السـيد شبـل said...

جميله ده اسمك صح...
انت فين ...اتمنى اشوفك على مدونتى تانى بجد
ياريت يكون بيننا كلام اكتر
اوك

السـيد شبـل said...

ما عينا:
او جميله:
انا نزلت بوست جديد على فكرة

السـيد شبـل said...

جميله:
بجد وحشنى الكلام معاكى
اتمنى ان اعرف سبب غيابك...
واتمنى ان لا يكون سببه مرض احد اقاربك

السـيد شبـل said...

اتمنى تنضم الينا فى حملة
"" فخور لأنى اتحدث العربيه ""


تحياتى ... للمزيد ادخل على المدونة

السـيد شبـل said...

انا تقريبا دى المرة الميه اللى بدخل على مدونتك...علشان اشوف اذا كنتى نزلتى تدوينات جديدة


اتمنى من الله تكونى بخير

دكتور حر said...

ما علينا رحم الله والدك وتقبله في الصالحين
ولن ينفعه الا عملك الصالح ودعائك له

كنت كتبت من اسبوعين على موضوع أب رحمه الله كمان

واضح انه توارد خواطر

***********
بالنسبه لموضوع النقاب

طبا انا مع كلا الرأيين
لكن تعليقي على التفسير الذي قمتى به

أدنى أن يعرفن فلا يؤذين

ان نشاء المشركين كانوا يكشفون جزءا من صدرهم ويلبسون جلابيب ضيقه
فكانت الدعوه للبس الفضفاض حتى يعرف انهم مسلمون فلا يؤذين


عموما فتوى الدكتور القرضاوي مريحه في هذا الامر بعد مناقشة الادله هذه الخلاصه
*************
( فإذا وُجِد من بنات المسلمين من تقتنع بهذا الرأي ـ وجوب الستر ـ وترى أن كشف الوجه حَرَام ، وأن تغطيته فريضة ، فكيف نفرِضُ عليها الرأي الآخر الذي تراه هي خطأ ومُخَالِفاً للنص ؟ ) .

( بل لو فُرِضَ أن هذه المسلمة لا ترى وجوب تغطية الوجه ، وإنما تراه أوْرَعَ وأتقى ، خُروجاً من الخِلاف ، وعملاً بالأحْوَط فقط ، فمن ذا الذي يمنعها من أن تأخذ بالأحوط فقط ، من ذا الذي يمنعها من أن تأخذ بالأحوط لنفسها ودينها ؟ وكيف يُسَوَّغ أن تُلامَ على ذلك ما دام هذا لا يؤذي أحداً ، ولا يَضُرُّ بمصلحة عامة ولا خاصة ؟ ) .

( فلم يقل أحدٌ من علماء المسلمين في القديم أو الحديث بتحريم لبس النقاب على المرأة بصفة عامة ، إلاَّ ما جاء في حالة الإحرام فحسب ، إنما اختلفوا فيه بين القول بالوجوب ، والقول بالاستحباب ، والقول بالجواز ـ أما التحريم فلا يُتَصَوَّر أن يقول به فقيه ، بل ولا الكراهية ، ولقد عَجِبْتُ كل العَجَب مما نشره أحد الكتاب من كلمات لبعض الأزهريين الذين قالوا : إن القول بتغطية الوجه تحريم لما أحلَّ الله ، وهو قول مَنْ ليس له في الكتاب والسنة أو الفقه وأصوله قدمٌ راسخة ) .

( وكيف نُنكِر على المسلمة المتدينة أن تلبس النقاب ، مع أن زميلاتها من طالبات الجامعة من تلبس الثياب القصيرة ـ والمبالغة في القِصَر ـ والشفافة والمُجسِّمة للمفاتن ، وتضع من ألوان المساحيق ما تضع ، ولا يُنكِر عليهنَّ أحد ، باعتبار أن هذا من الحُريَّة الشخصية ، مع أن هذا اللباس الذي يشِف أو يَصِف ، أو لا يغطي ما عدا الوجه والكفين من الجسم ـ مُحرَّم شرعاً بإجماع المسلمين ؟! ) .

( فيا عَجَباً كيف تُترك الحُريَّة للكاسيات العاريات ، المائِلات المُمِيلات ، ولا يتعرض لهُنَّ أحد ببنتِ شَفَةٍ ـ كما يقولون ، ثم يُصبُّ جام السُّخْطِ كله واللَّوْم كله على ربَّات النقاب ، اللاتي يعتقدن أن ذلك من الدين الذي لا يجوز التفريط أو التساهل فيه ؟! .. فلله الأمر من قبل ومن بعد ، ولا حول ولا قوة إلاَّ بالله ) .
*********

اتمنى لك كل الخير
وانا خطيبتي منتقبه على فكره

السـيد شبـل said...

انا جيت اقول

كل سنه وانتى طيبه

S H A H said...

وبعدين معاكي يا ما علينا

و ايه التقطيع اللي انتي عملتيه فيا ده؟؟

ده انا وشي بقى حداشرات كله

وبعدين انا جبتلك حباية الرجوع بقى خلاص

تطحنيها و تشديها في خطين

و دي هتضبطلك المسائل و ترجعي تكتبيها تاني

صنف جامد مسميينه بلوجاية

ارجعي بقى و متتقليش علينا كدة

ذو النون المصري said...

مبروك علي المدونة الجديده
....
اشد اخبار الموت افزاعا لي الان موت المدونين
لاني بلاقي كلامهم و ملاقيهمش

funky girl said...

اللهم ارحمه و ادخله فسيح جناتك
ربنا يصبرك و ان شاء الله يكون في مكان احسن من الدنيا بكتيير